1/27/2017

"FITNESS?"

Tänään olis vuorossa tän blogin toisen postauksen vuoro, ja oon jo pitkään halunnut kirjoittaa mun omia ajatuksia terveellisistä elämäntavoista ja mikäs se parempi paikka kuin tämä blogi!


Mä oon ite suunnilleen 12 vuotiaasta asti ollut tosi kiinnostunut terveellisistä elämäntavoista ja muutenkin liikunnasta. Tottakai oon ihan pienestä lähtien aina harrastanut jotain ja urheillut paljon. Mutta ehkä se että aloin kiinnostumaan terveellisestä ruuasta ja siitä, miten syödä oikein ja hyvin, oli about 7.luokalla. Aloin kirjoittaan ruokapäiväkirjoja, pidin herkkulakkoja, luin netistä vaikka ja mitä terveelliseen ruokavalioon liittyen ja yritin lisätä kasvisten syöntiä. Jätin mun ruokavaliosta kokonaan pois mm. sipsit, karkit ja limsat. Eli silloin kun söin herkkuja, söin vaan esim. suklaata tai jäätelöä (ja niin muuten on vielä tänäkin päivänä :D). Yksi mun unelma-ammateista on pitkään ollut ravitsemustrapeutti, myös sen takia, että mulla on yleensä kova tarve jaella muillekin mun terveellisiä ruokavinkkejä. Saa nähdä jos jonakin päivänä vielä hakisin Kuopion yliopistoon opiskelemaan ravitsemusterapeutiksi..!



Kävin etenkin yläasteen aikana tosi paljon tallilla ja ratsastamassa. Voisin sanoa, että tallitöillä oon melkeenpä kaikki lihaksetkin kasvattanut! Silloin en ollut yhtään kiinnostunut salilla käymisestä, vaan urheilu painottui just ratsastukseen, juoksuun, hiihtoon yms. Enkä sano, että tossa iässä tarviskaan käydä salilla, ei todellakaan!

Jossain vaiheessa terveellisen ruokavalion noudattamisesta oli tullut mulle pakkomielle. Pidin jatkuvasti herkkulakkoja ja sain kuulla monilta kavereilta ja tutuilta, että miten pystyin siihen. Missään vaiheessa en kuitenkaan halunnut laihduttaa, vaan olin täysin tyytyväinen kroppaani. En myöskään ikinä oo lihonnut, vaikka söisin kuinka paljon herkkuja, halusin vaan noudattaa terveellistä ruokavaliota. Ehkä enemmän pelkäsin sairauksia kuin mitään lihoamista, ja halusin elää terveellisesti. Tottakai se oli tosi hyvä juttu, mutta sitten kun se alkaa meneen liian yli, niin sillon elämästä ei pysty enää nauttia täysillä.


9. luokan lopussa aloin kiinnostua salitreenistä, mutta en kuitenkaan alkanut mitenkään säännöllisesti käymään salilla, vaan lähinnä silloin tällöin. Kun menin lukioon, aloin suhtautua vähän rennommin herkkuihin, enkä ollut enää niin tarkka milloin söin herkkuja. En myöskään treenannut niin paljoa sinä talvena, tietysti kävin tallilla, mutta en oikeastaan mitään muuta sitten treenannut.
Huomasin, että mulla katos täysin se ilo ja energia, mitä treenaamisesta sain. Tietysti sinä syksynä ja talvena oli myös vähän kaikkea muutakin, joka vaikutti muhun jollain tavalla. Näin jälkeenpäin ajateltuna en kuitenkaan oikeesti enää kiinnittänyt niin paljon huomiota ruokavalioon tai liikuntaan. Tottakai se oli hyvä, että osasin ottaa vähän rennommin.


Kesällä 2016 en edelleenkään treenannut niin miten aikaisemmin, vaikka kävin tietysti tallilla ja ratsastamassa, mutta siinäpä se. En myöskään kiinnittänyt niin suurta huomiota ruokavalioon, kunnes syksyllä 2016 sain taas jostain motivaation. Kävin taas tallilla joka päivä, saatoin ratsastaa montakin hevosta päivässä ja sen lisäksi kävin lenkillä, juoksemassa ja salilla. Aloin taas pitään ruokapäiväkirjaa ja herkkulakkoja. Tunsin, että salilla käymisen tarvitsin vielä jotain motivaatiota. Aloitin yhteistyön Fitverstaan kanssa marraskuussa ja sain heiltä todella hyvän ja juuri mulle sopivan treeniohjelman ruokavalion kanssa! Treenit lähti sujumaan hyvin, kun oli tarkka ohjelma, jota noudattaa. Osasin myös ottaa välillä rennommin ja viikonloppuisin annoin itelleni luvan syödä suklaata yms.

Oon alkanut löytään sen tasapainon treenaamisen ja syömisen suhteen. En enää tee niin isoa numeroa siitä, jos viikonloppuisin syön vähän herkkuja, esim. suklaata tms. Ja sen lisäksi myös treenaan paljon ja viikolla noudatan kunnon terveellistä ruokavaliota.


Mun mielestä itseään ei pitäis verrata esim. fitnesskilpailijoihin, joiden elämä on täyttä treenaamista ja dieettien noudattamista. Tottakai jos sitä tykkää tehdä, niin jokainen saa tehdä mitä haluaa, mutta mun omasta mielestä se ei oo terveellistä urheilua. Se fitnessurheilijan kunto, joka on sen yhden päivän siellä kisoissa, ei oo mun mielestä semmonen mitä pitäis tavotella. Mä en halua enää koskaan kadottaa sitä tasapainoa, minkä kadotin liikunnan ja treenaamisen suhteen. Tärkeintä on, että saa olla terve ja voi hyvin, niin henkisesti kuin fyysisestikkin ja tehdä sitä mistä tykkää! ♥


XOXO

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti